Przejdź do głównej zawartości

Zwierzęta – mali przyjaciele i wielcy nauczyciele

 Zwierzęta od zawsze fascynują dzieci. Niezależnie od wieku, każde dziecko ma swojego ulubionego pupila – psa, kota, konia, papugę albo… słonia. Czasami są to zwierzęta domowe, czasem leśne, gospodarskie, egzotyczne – a czasem te z książek, bajek lub pluszowej kolekcji. Z perspektywy przyszłej nauczycielki widzę w tej dziecięcej fascynacji ogromny potencjał edukacyjny i wychowawczy.



🦊 Dlaczego warto rozmawiać z dziećmi o zwierzętach?

Zwierzęta to świetny temat dydaktyczny – bliski dzieciom, naturalny, ciekawy i bardzo wszechstronny. Można go wykorzystywać niemal we wszystkich obszarach edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Co więcej – rozmowy o zwierzętach uczą nie tylko wiedzy przyrodniczej, ale też empatii, troski, odpowiedzialności i uważności na potrzeby innych istot.


W kontaktach ze zwierzętami dzieci:

  • uczą się odpowiedzialności (np. dbając o zwierzęta domowe),
  • rozwijają emocjonalność i wrażliwość,
  • zdobywają wiedzę przyrodniczą w sposób naturalny i ciekawy,
  • uczą się obserwacji, klasyfikowania, porównywania,
  • rozwijają język, opowiadając o tym, co widzą lub co wiedzą o zwierzętach.



🐻 Zwierzęta w edukacji – jak z nimi pracować?

W pracy z dziećmi można wykorzystywać temat zwierząt na wiele różnych sposobów:


📘 Czytanie i opowiadanie bajek – np. “Reksio”, “Miś Uszatek”, “Franklin”, “Kicia Kocia”, “Piesek Bingo”. Bohaterowie zwierzęcy pomagają dzieciom zrozumieć emocje, relacje i codzienne sytuacje.


🎨 Zabawy plastyczne – malowanie zwierząt, tworzenie masek, wyklejanie futerka z waty, budowanie zwierzątek z rolek papieru.


🎶 Piosenki i zabawy ruchowe – “Stary niedźwiedź”, “Jedzie pociąg z daleka”, “Była sobie żabka mała”, “Pieski małe dwa”.


🌍 Zajęcia tematyczne – o zwierzętach leśnych, domowych, egzotycznych, wodnych, nocnych. Można je łączyć z tematami ekologicznymi i ochrony środowiska.


🧩 Zabawy edukacyjne – memory z obrazkami zwierząt, gry typu „prawda/fałsz”, klasyfikowanie według miejsca życia, odgłosów czy sposobu poruszania się.


🎭 Zabawy dramowe – dzieci mogą naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, wcielać się w role (np. lis, który szuka norki, czy kot, który wędruje po mieście).


🧠 Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – np. Co by się stało, gdyby zwierzęta zniknęły? Dlaczego nie można dokarmiać dzikich zwierząt? Jakie obowiązki ma właściciel psa?



🐾 Empatia i troska o zwierzęta

Zwierzęta uczą dzieci czegoś, czego nie da się zapisać w podręczniku: empatii. Obserwując psa merdającego ogonem, kota przeciągającego się leniwie na słońcu czy ptaki budujące gniazdo – dzieci zaczynają zauważać, że świat nie kręci się tylko wokół człowieka. Że inne istoty też czują, potrzebują, żyją swoim rytmem.


Warto prowadzić z dziećmi rozmowy o tym, jak traktować zwierzęta, jak im pomagać, czego nie robić. Nawet krótkie zajęcia o bezdomnych zwierzętach czy o pracy schronisk mogą być początkiem budowania świadomej postawy prozwierzęcej.



Zwierzęta były częścią mojego dzieciństwa i bardzo chciałabym, aby również dzieci, z którymi będę pracować, miały szansę doświadczać tej niezwykłej relacji. Nawet jeśli nie każde dziecko ma w domu pupila, to poprzez zabawę, opowiadanie, zajęcia tematyczne i wizyty w schronisku czy gospodarstwie – można stworzyć przestrzeń do budowania tej naturalnej więzi człowieka z przyrodą.


Wierzę, że dzieci, które nauczą się szacunku do zwierząt, będą w przyszłości bardziej empatyczne wobec ludzi. Bo troska i uważność to wartości, które przenikają każdą relację – niezależnie od tego, czy po drugiej stronie stoi człowiek, czy czworonożny przyjaciel.

Do następnego!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Nadchodzi wiosna – jak świętować ją z dziećmi?

Za dwa tygodnie powitamy wiosnę! 21 marca to dzień, na który wiele osób czeka z utęsknieniem – dni stają się dłuższe, przyroda budzi się do życia, a my z radością żegnamy zimę. Okazuje się, że to świetna okazja, by nie tylko uczyć dzieci o zmianach w przyrodzie, ale także wprowadzać wartościowe tradycje i ważne społeczne tematy. Kolorowe skarpety – Dzień Osób z Zespołem Downa 21 marca to nie tylko pierwszy dzień wiosny, ale również Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Tego dnia zakłada się dwie różne, kolorowe skarpety na znak solidarności z osobami z tą wadą genetyczną. Na wykładzie zastanawialiśmy się, jak w przystępny sposób wytłumaczyć dzieciom, na czym polega Zespół Downa i dlaczego warto wspierać osoby nim dotknięte. Najważniejsze to podkreślenie, że każdy człowiek jest wyjątkowy i zasługuje na szacunek oraz akceptację. Można pokazać dzieciom ilustracje lub krótkie bajki na ten temat, a także porozmawiać o różnorodności i przyjaźni. Prosty gest, jak założenie kolorowych skarpet,...

Moja przygoda z pedagogiką

  Cześć! Nazywam się Amelia i jestem studentką drugiego roku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Ten blog powstał jako część zaliczenia z przedmiotu Edukacja społeczno-przyrodnicza – ma być moim dziennikiem refleksji, w którym będę dzielić się przemyśleniami na temat zajęć, nowych doświadczeń i własnych obserwacji związanych z edukacją najmłodszych. Choć prowadzę go w ramach studiów, mam nadzieję, że stanie się on także miejscem, gdzie będę mogła wyrażać swoje pasje i spojrzenie na świat edukacji. W końcu dzieciństwo to najważniejszy czas w życiu człowieka – to wtedy kształtują się nasze wartości, ciekawość świata i sposób, w jaki postrzegamy rzeczywistość. Czuję ogromną odpowiedzialność jako przyszła nauczycielka, bo wiem, jak duży wpływ będę miała na moich przyszłych podopiecznych. Skąd moja miłość do pracy z dziećmi? Moja pasja do pracy z najmłodszymi nie wzięła się znikąd. Od kiedy pamiętam, to właśnie ja zajmowałam s...

“Żeby wychować dziecko, potrzeba całej wioski.”

  To przysłowie, które usłyszałam na wtorkowym wykładzie, skłoniło mnie do głębszej refleksji. Choć odnosi się przede wszystkim do wychowania, można je również odnieść do edukacji. Wiedza nie jest przekazywana wyłącznie przez nauczycieli – uczymy się od siebie nawzajem w różnych sytuacjach życiowych. Nauka to proces, który zachodzi w całej społeczności, nie tylko w szkolnej ławce. Dzieci zdobywają wiedzę nie tylko w szkole, ale także w domu, wśród rówieśników, rodziny czy przypadkowo napotkanych osób. Każde doświadczenie, rozmowa czy obserwacja mogą stać się okazją do nauki. Dlatego tak ważne jest, by otaczać się ludźmi, którzy inspirują i rozwijają, a także tworzyć środowiska sprzyjające zdobywaniu nowych umiejętności. Coraz częściej mówi się o społecznościach uczących się, czyli grupach, w których ludzie dzielą się wiedzą i wspierają nawzajem w rozwoju. Zastanawiałam się, dlaczego nauka w grupie jest bardziej efektywna niż samodzielne zdobywanie wiedzy. Czemu łatwiej zapamięt...