Zwierzęta od zawsze fascynują dzieci. Niezależnie od wieku, każde dziecko ma swojego ulubionego pupila – psa, kota, konia, papugę albo… słonia. Czasami są to zwierzęta domowe, czasem leśne, gospodarskie, egzotyczne – a czasem te z książek, bajek lub pluszowej kolekcji. Z perspektywy przyszłej nauczycielki widzę w tej dziecięcej fascynacji ogromny potencjał edukacyjny i wychowawczy.
🦊 Dlaczego warto rozmawiać z dziećmi o zwierzętach?
Zwierzęta to świetny temat dydaktyczny – bliski dzieciom, naturalny, ciekawy i bardzo wszechstronny. Można go wykorzystywać niemal we wszystkich obszarach edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Co więcej – rozmowy o zwierzętach uczą nie tylko wiedzy przyrodniczej, ale też empatii, troski, odpowiedzialności i uważności na potrzeby innych istot.
W kontaktach ze zwierzętami dzieci:
- uczą się odpowiedzialności (np. dbając o zwierzęta domowe),
- rozwijają emocjonalność i wrażliwość,
- zdobywają wiedzę przyrodniczą w sposób naturalny i ciekawy,
- uczą się obserwacji, klasyfikowania, porównywania,
- rozwijają język, opowiadając o tym, co widzą lub co wiedzą o zwierzętach.
🐻 Zwierzęta w edukacji – jak z nimi pracować?
W pracy z dziećmi można wykorzystywać temat zwierząt na wiele różnych sposobów:
📘 Czytanie i opowiadanie bajek – np. “Reksio”, “Miś Uszatek”, “Franklin”, “Kicia Kocia”, “Piesek Bingo”. Bohaterowie zwierzęcy pomagają dzieciom zrozumieć emocje, relacje i codzienne sytuacje.
🎨 Zabawy plastyczne – malowanie zwierząt, tworzenie masek, wyklejanie futerka z waty, budowanie zwierzątek z rolek papieru.
🎶 Piosenki i zabawy ruchowe – “Stary niedźwiedź”, “Jedzie pociąg z daleka”, “Była sobie żabka mała”, “Pieski małe dwa”.
🌍 Zajęcia tematyczne – o zwierzętach leśnych, domowych, egzotycznych, wodnych, nocnych. Można je łączyć z tematami ekologicznymi i ochrony środowiska.
🧩 Zabawy edukacyjne – memory z obrazkami zwierząt, gry typu „prawda/fałsz”, klasyfikowanie według miejsca życia, odgłosów czy sposobu poruszania się.
🎭 Zabawy dramowe – dzieci mogą naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, wcielać się w role (np. lis, który szuka norki, czy kot, który wędruje po mieście).
🧠 Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – np. Co by się stało, gdyby zwierzęta zniknęły? Dlaczego nie można dokarmiać dzikich zwierząt? Jakie obowiązki ma właściciel psa?
🐾 Empatia i troska o zwierzęta
Zwierzęta uczą dzieci czegoś, czego nie da się zapisać w podręczniku: empatii. Obserwując psa merdającego ogonem, kota przeciągającego się leniwie na słońcu czy ptaki budujące gniazdo – dzieci zaczynają zauważać, że świat nie kręci się tylko wokół człowieka. Że inne istoty też czują, potrzebują, żyją swoim rytmem.
Warto prowadzić z dziećmi rozmowy o tym, jak traktować zwierzęta, jak im pomagać, czego nie robić. Nawet krótkie zajęcia o bezdomnych zwierzętach czy o pracy schronisk mogą być początkiem budowania świadomej postawy prozwierzęcej.
Zwierzęta były częścią mojego dzieciństwa i bardzo chciałabym, aby również dzieci, z którymi będę pracować, miały szansę doświadczać tej niezwykłej relacji. Nawet jeśli nie każde dziecko ma w domu pupila, to poprzez zabawę, opowiadanie, zajęcia tematyczne i wizyty w schronisku czy gospodarstwie – można stworzyć przestrzeń do budowania tej naturalnej więzi człowieka z przyrodą.
Wierzę, że dzieci, które nauczą się szacunku do zwierząt, będą w przyszłości bardziej empatyczne wobec ludzi. Bo troska i uważność to wartości, które przenikają każdą relację – niezależnie od tego, czy po drugiej stronie stoi człowiek, czy czworonożny przyjaciel.
Do następnego!
Komentarze
Prześlij komentarz