Przejdź do głównej zawartości

Nadchodzi wiosna – jak świętować ją z dziećmi?

Za dwa tygodnie powitamy wiosnę! 21 marca to dzień, na który wiele osób czeka z utęsknieniem – dni stają się dłuższe, przyroda budzi się do życia, a my z radością żegnamy zimę. Okazuje się, że to świetna okazja, by nie tylko uczyć dzieci o zmianach w przyrodzie, ale także wprowadzać wartościowe tradycje i ważne społeczne tematy.


Kolorowe skarpety – Dzień Osób z Zespołem Downa


21 marca to nie tylko pierwszy dzień wiosny, ale również Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Tego dnia zakłada się dwie różne, kolorowe skarpety na znak solidarności z osobami z tą wadą genetyczną. Na wykładzie zastanawialiśmy się, jak w przystępny sposób wytłumaczyć dzieciom, na czym polega Zespół Downa i dlaczego warto wspierać osoby nim dotknięte.


Najważniejsze to podkreślenie, że każdy człowiek jest wyjątkowy i zasługuje na szacunek oraz akceptację. Można pokazać dzieciom ilustracje lub krótkie bajki na ten temat, a także porozmawiać o różnorodności i przyjaźni. Prosty gest, jak założenie kolorowych skarpet, może stać się wstępem do wartościowej rozmowy o empatii i akceptacji.


Tradycja topienia Marzanny – jak ją przedstawić dzieciom?


Jedną z najbardziej znanych tradycji związanych z nadejściem wiosny jest topienie Marzanny. Na wykładzie omawialiśmy, jak można podejść do tego zwyczaju w pracy z dziećmi. Dawniej był to rytuał symbolizujący pożegnanie zimy i przywitanie wiosny, ale dziś coraz częściej zwraca się uwagę na jego ekologiczną stronę.


Refleksją, którą wyniosłam z wykładu, jest to, że warto zmieniać podejście do tej tradycji. Zamiast wrzucać kukłę do rzeki (co może być szkodliwe dla środowiska), lepiej zorganizować symboliczne pożegnanie zimy w inny sposób – na przykład spalić Marzannę w bezpiecznym miejscu lub wykonać ją z ekologicznych materiałów i rozłożyć na kompost. Dzieci mogą również stworzyć prace plastyczne przedstawiające zimę i wiosnę albo wspólnie przygotować wiosenny kącik w sali.


Wiosna jako czas radości i nauki


Pierwszy dzień wiosny to doskonała okazja, by nauczyć dzieci o zmianach w przyrodzie, zachęcić je do obserwacji pogody i rozwijać w nich świadomość ekologiczną. To również dzień, w którym możemy poruszyć ważne tematy społeczne i pokazać dzieciom, jak małe gesty – jak założenie kolorowych skarpet – mogą mieć duże znaczenie.


Po tym wykładzie mam jeszcze więcej pomysłów na to, jak kreatywnie i wartościowo świętować ten dzień w przyszłej pracy nauczyciela. Wiosna to czas nowej energii, radości i wspólnego odkrywania świata – i właśnie tak chciałabym, aby przeżywały ją dzieci.


Do następnego!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Moja przygoda z pedagogiką

  Cześć! Nazywam się Amelia i jestem studentką drugiego roku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Ten blog powstał jako część zaliczenia z przedmiotu Edukacja społeczno-przyrodnicza – ma być moim dziennikiem refleksji, w którym będę dzielić się przemyśleniami na temat zajęć, nowych doświadczeń i własnych obserwacji związanych z edukacją najmłodszych. Choć prowadzę go w ramach studiów, mam nadzieję, że stanie się on także miejscem, gdzie będę mogła wyrażać swoje pasje i spojrzenie na świat edukacji. W końcu dzieciństwo to najważniejszy czas w życiu człowieka – to wtedy kształtują się nasze wartości, ciekawość świata i sposób, w jaki postrzegamy rzeczywistość. Czuję ogromną odpowiedzialność jako przyszła nauczycielka, bo wiem, jak duży wpływ będę miała na moich przyszłych podopiecznych. Skąd moja miłość do pracy z dziećmi? Moja pasja do pracy z najmłodszymi nie wzięła się znikąd. Od kiedy pamiętam, to właśnie ja zajmowałam s...

“Żeby wychować dziecko, potrzeba całej wioski.”

  To przysłowie, które usłyszałam na wtorkowym wykładzie, skłoniło mnie do głębszej refleksji. Choć odnosi się przede wszystkim do wychowania, można je również odnieść do edukacji. Wiedza nie jest przekazywana wyłącznie przez nauczycieli – uczymy się od siebie nawzajem w różnych sytuacjach życiowych. Nauka to proces, który zachodzi w całej społeczności, nie tylko w szkolnej ławce. Dzieci zdobywają wiedzę nie tylko w szkole, ale także w domu, wśród rówieśników, rodziny czy przypadkowo napotkanych osób. Każde doświadczenie, rozmowa czy obserwacja mogą stać się okazją do nauki. Dlatego tak ważne jest, by otaczać się ludźmi, którzy inspirują i rozwijają, a także tworzyć środowiska sprzyjające zdobywaniu nowych umiejętności. Coraz częściej mówi się o społecznościach uczących się, czyli grupach, w których ludzie dzielą się wiedzą i wspierają nawzajem w rozwoju. Zastanawiałam się, dlaczego nauka w grupie jest bardziej efektywna niż samodzielne zdobywanie wiedzy. Czemu łatwiej zapamięt...