Za dwa tygodnie powitamy wiosnę! 21 marca to dzień, na który wiele osób czeka z utęsknieniem – dni stają się dłuższe, przyroda budzi się do życia, a my z radością żegnamy zimę. Okazuje się, że to świetna okazja, by nie tylko uczyć dzieci o zmianach w przyrodzie, ale także wprowadzać wartościowe tradycje i ważne społeczne tematy.
Kolorowe skarpety – Dzień Osób z Zespołem Downa
21 marca to nie tylko pierwszy dzień wiosny, ale również Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Tego dnia zakłada się dwie różne, kolorowe skarpety na znak solidarności z osobami z tą wadą genetyczną. Na wykładzie zastanawialiśmy się, jak w przystępny sposób wytłumaczyć dzieciom, na czym polega Zespół Downa i dlaczego warto wspierać osoby nim dotknięte.
Najważniejsze to podkreślenie, że każdy człowiek jest wyjątkowy i zasługuje na szacunek oraz akceptację. Można pokazać dzieciom ilustracje lub krótkie bajki na ten temat, a także porozmawiać o różnorodności i przyjaźni. Prosty gest, jak założenie kolorowych skarpet, może stać się wstępem do wartościowej rozmowy o empatii i akceptacji.
Tradycja topienia Marzanny – jak ją przedstawić dzieciom?
Jedną z najbardziej znanych tradycji związanych z nadejściem wiosny jest topienie Marzanny. Na wykładzie omawialiśmy, jak można podejść do tego zwyczaju w pracy z dziećmi. Dawniej był to rytuał symbolizujący pożegnanie zimy i przywitanie wiosny, ale dziś coraz częściej zwraca się uwagę na jego ekologiczną stronę.
Refleksją, którą wyniosłam z wykładu, jest to, że warto zmieniać podejście do tej tradycji. Zamiast wrzucać kukłę do rzeki (co może być szkodliwe dla środowiska), lepiej zorganizować symboliczne pożegnanie zimy w inny sposób – na przykład spalić Marzannę w bezpiecznym miejscu lub wykonać ją z ekologicznych materiałów i rozłożyć na kompost. Dzieci mogą również stworzyć prace plastyczne przedstawiające zimę i wiosnę albo wspólnie przygotować wiosenny kącik w sali.
Wiosna jako czas radości i nauki
Pierwszy dzień wiosny to doskonała okazja, by nauczyć dzieci o zmianach w przyrodzie, zachęcić je do obserwacji pogody i rozwijać w nich świadomość ekologiczną. To również dzień, w którym możemy poruszyć ważne tematy społeczne i pokazać dzieciom, jak małe gesty – jak założenie kolorowych skarpet – mogą mieć duże znaczenie.
Po tym wykładzie mam jeszcze więcej pomysłów na to, jak kreatywnie i wartościowo świętować ten dzień w przyszłej pracy nauczyciela. Wiosna to czas nowej energii, radości i wspólnego odkrywania świata – i właśnie tak chciałabym, aby przeżywały ją dzieci.
Do następnego!
Komentarze
Prześlij komentarz