Wiosna to jedna z moich ulubionych pór roku – wszystko wokół budzi się do życia, powietrze staje się cieplejsze, a świat w końcu zyskuje więcej światła i kolorów. Jako przyszła nauczycielka wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, patrzę na ten czas nie tylko oczami zachwyconej przyrodą osoby, ale też jako edukatorka, która dostrzega w otaczającym świecie mnóstwo możliwości do uczenia i inspirowania najmłodszych.
Jednym z najbardziej charakterystycznych i zachwycających znaków wiosny są kwiaty – delikatne, kolorowe, różnorodne, często niepozorne, ale niezwykle symboliczne. To one jako pierwsze dają nam znać, że zima odchodzi. Wśród wiosennych kwiatów szczególnie wyróżniają się: przebiśniegi, krokusy, żonkile, pierwiosnki, sasanki, tulipany i hiacynty.
🌱 Wiosenne kwiaty jako temat dydaktyczny
Kiedy myślę o pracy z dziećmi, widzę ogromny potencjał edukacyjny w tak prostym, a jednocześnie fascynującym temacie, jakim są wiosenne kwiaty. To przecież doskonała okazja do rozwijania:
- spostrzegawczości i wrażliwości przyrodniczej – dzieci uczą się patrzeć, porównywać, rozpoznawać cechy,
- bogactwa językowego – nazywają kolory, kształty, faktury, opowiadają o tym, co widzą,
- umiejętności matematycznych – można liczyć płatki, porównywać długości łodyg, klasyfikować według koloru czy wielkości,
- kreatywności – dzieci mogą malować kwiaty, lepić je z plasteliny, tworzyć zielniki czy kwiatowe kolaże.
Warto także z dziećmi sadzić cebulki w doniczkach i prowadzić wspólne obserwacje – to nie tylko świetna zabawa, ale też nauka cierpliwości i odpowiedzialności.
🌼 Ciekawostki o wiosennych kwiatach, które zaciekawią dzieci (i dorosłych!)
🌸 Przebiśniegi są jednymi z pierwszych kwiatów, które pojawiają się tuż po zimie – potrafią zakwitnąć nawet wtedy, gdy w ziemi wciąż leży śnieg! Ich łacińska nazwa Galanthus oznacza „mleczny kwiat”.
🌸 Krokusy to nie tylko ozdobne rośliny – z jednego gatunku (krokusa uprawnego) pochodzi szafran, jedna z najdroższych przypraw świata! Do wyprodukowania 1 kg szafranu potrzeba nawet 150 000 kwiatów.
🌸 Tulipany pochodzą z Azji Środkowej, a nie – jak sądzi wiele osób – z Holandii. Holendrzy jednak rozpowszechnili ich uprawę na wielką skalę, a w XVII wieku w Niderlandach doszło nawet do tzw. „tulipomanii” – kwiaty osiągały absurdalnie wysokie ceny.
🌸 Hiacynty zawdzięczają swoją nazwę mitologii greckiej – imię to nosił młody chłopiec Hyakinthos, którego ukochał bóg Apollo. Po jego śmierci Apollo stworzył z jego krwi piękny, pachnący kwiat.
🌷 Edukacja przez naturę
Kontakt z kwiatami i przyrodą to nie tylko nauka nazw czy kolorów – to też okazja do rozmowy o cyklu życia, zmienności pór roku, a także o szacunku do przyrody. Dzieci, które od najmłodszych lat mają okazję obserwować rośliny, dotykać ziemi, siać nasiona i patrzeć, jak coś rośnie – uczą się, że świat nie jest dany raz na zawsze. Uczą się troski, uwagi i wrażliwości.
Zajęcia przyrodnicze można połączyć z literaturą – np. czytać wiersze o wiośnie, opowiadania o kwiatach, tworzyć wspólne książeczki obrazkowe. Można też wykonać z dziećmi kwiatowe memory, organizować poszukiwania wiosennych skarbów w ogrodzie lub parku, czy stworzyć kącik przyrody w sali.
Wierzę, że pedagogika powinna być bliska naturze – bo to właśnie w kontakcie z nią dziecko rozwija się najbardziej naturalnie. Obserwacja kwiatów może być początkiem głębszej refleksji – o tym, jak działa świat, jak piękna i jednocześnie delikatna jest przyroda, i jak wiele od niej zależy.
Mam nadzieję, że w przyszłości będę mogła zabierać dzieci na spacery, organizować lekcje przyrody na trawie i pokazywać im, że najciekawsze rzeczy nie zawsze są ukryte w tabletach czy podręcznikach, ale bardzo często – tuż pod naszymi stopami, na łące, w ogrodzie, w doniczce.
Do następnego!
Komentarze
Prześlij komentarz