Przejdź do głównej zawartości

Kortosfera – miejsce, gdzie nauka staje się przygodą

 Studia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna nieustannie przypominają mi, jak ważne jest łączenie teorii z praktyką. Dzięki naszej Pani doktor, która nie tylko przekazuje nam wiedzę, ale także inspiruje do działania, mieliśmy okazję odwiedzić Kortosferę – Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.


Kortosfera to interaktywna przestrzeń edukacyjna, która zachwyca zarówno dzieci, jak i dorosłych. Na pięciu kondygnacjach budynku znajduje się 140 eksponatów podzielonych na tematyczne strefy, takie jak „Podziemne Królestwo”, „Sieję, więc jestem”, „Człowiek – istota jedząca”, „Jak wyżywić przyszłość” oraz „Młodzi odkrywcy kosmosu”. Każda z nich oferuje unikalne doświadczenia, które angażują zmysły i pobudzają ciekawość.


Szczególnie zapadło mi w pamięć Laboratorium Wysokich Energii, gdzie mogliśmy obserwować działanie Cewki Tesli i generatora Van de Graaffa. Te doświadczenia nie tylko bawią, ale przede wszystkim uczą poprzez bezpośrednie zaangażowanie.


Jako przyszła nauczycielka, dostrzegam ogromny potencjał takich miejsc w edukacji dzieci. Kortosfera pokazuje, że nauka nie musi być nudna ani trudna – może być fascynującą przygodą. Zajęcia w takim centrum mogą stanowić doskonałe uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania, rozwijając u dzieci umiejętność obserwacji, analizy i wyciągania wniosków.


Nasza wizyta w Kortosferze była nie tylko inspirującym doświadczeniem, ale także przypomnieniem, jak ważne jest tworzenie przestrzeni, w których dzieci mogą uczyć się poprzez działanie. Dzięki naszej Pani doktor, która nieustannie zachęca nas do poszukiwania nowych metod pracy z dziećmi, zrozumiałam, że edukacja to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale przede wszystkim budowanie relacji i wspólne odkrywanie świata.



Propozycje aktywności po wizycie w Kortosferze:



  1. Kącik Małego Naukowca
    Utworzenie w sali przedszkolnej stałego miejsca z prostymi eksperymentami (np. mieszanie kolorów, badanie magnesów, obserwacja roślin). Dzieci mogą same odkrywać zjawiska, które widziały w Kortosferze.
  2. Kosmiczne opowieści
    Po odwiedzeniu strefy „Młodzi odkrywcy kosmosu”, dzieci mogą stworzyć własne historie o podróży w kosmos, rysując planety, wymyślając nowe gwiazdy czy budując rakiety z klocków.
  3. Zabawa sensoryczna „Co kryje ziemia?”
    Inspirowana strefą „Podziemne Królestwo” zabawa z piaskiem kinetycznym, gliną, kamieniami, figurkami owadów – dzieci mogą „odkopywać” różne znaleziska i nazywać je.
  4. Kuchnia eksperymentów
    Nawiązując do strefy o jedzeniu, dzieci mogą uczestniczyć w prostych, bezpiecznych „eksperymentach kuchennych” – np. obserwować, co się dzieje, gdy dodamy cytrynę do sody, albo jak zmienia się kolor wody po dodaniu soku z czerwonej kapusty.
  5. Tworzenie lapbooka „Co widziałem w Kortosferze”
    Każde dziecko może stworzyć własny lapbook z rysunkami i krótkimi opisami swoich ulubionych eksponatów lub doświadczeń z Kortosfery. To świetny sposób na utrwalenie wiedzy.
  6. Mini-wystawa w przedszkolu lub klasie
    Dzieci mogą wspólnie przygotować wystawę, pokazującą, czego się dowiedziały – mogą być to rysunki, zdjęcia, modele, plakaty. Rodzice mogą zostać zaproszeni jako goście.



Kortosfera udowadnia, że nauka może być dostępna, bliska i inspirująca. To miejsce, które pokazuje, jak ważne jest uczenie przez działanie – warto więc, jako przyszli nauczyciele, wykorzystywać takie przestrzenie w pracy z dziećmi i budować mosty między wiedzą a doświadczeniem.

Do następnego!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Nadchodzi wiosna – jak świętować ją z dziećmi?

Za dwa tygodnie powitamy wiosnę! 21 marca to dzień, na który wiele osób czeka z utęsknieniem – dni stają się dłuższe, przyroda budzi się do życia, a my z radością żegnamy zimę. Okazuje się, że to świetna okazja, by nie tylko uczyć dzieci o zmianach w przyrodzie, ale także wprowadzać wartościowe tradycje i ważne społeczne tematy. Kolorowe skarpety – Dzień Osób z Zespołem Downa 21 marca to nie tylko pierwszy dzień wiosny, ale również Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Tego dnia zakłada się dwie różne, kolorowe skarpety na znak solidarności z osobami z tą wadą genetyczną. Na wykładzie zastanawialiśmy się, jak w przystępny sposób wytłumaczyć dzieciom, na czym polega Zespół Downa i dlaczego warto wspierać osoby nim dotknięte. Najważniejsze to podkreślenie, że każdy człowiek jest wyjątkowy i zasługuje na szacunek oraz akceptację. Można pokazać dzieciom ilustracje lub krótkie bajki na ten temat, a także porozmawiać o różnorodności i przyjaźni. Prosty gest, jak założenie kolorowych skarpet,...

Moja przygoda z pedagogiką

  Cześć! Nazywam się Amelia i jestem studentką drugiego roku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Ten blog powstał jako część zaliczenia z przedmiotu Edukacja społeczno-przyrodnicza – ma być moim dziennikiem refleksji, w którym będę dzielić się przemyśleniami na temat zajęć, nowych doświadczeń i własnych obserwacji związanych z edukacją najmłodszych. Choć prowadzę go w ramach studiów, mam nadzieję, że stanie się on także miejscem, gdzie będę mogła wyrażać swoje pasje i spojrzenie na świat edukacji. W końcu dzieciństwo to najważniejszy czas w życiu człowieka – to wtedy kształtują się nasze wartości, ciekawość świata i sposób, w jaki postrzegamy rzeczywistość. Czuję ogromną odpowiedzialność jako przyszła nauczycielka, bo wiem, jak duży wpływ będę miała na moich przyszłych podopiecznych. Skąd moja miłość do pracy z dziećmi? Moja pasja do pracy z najmłodszymi nie wzięła się znikąd. Od kiedy pamiętam, to właśnie ja zajmowałam s...

“Żeby wychować dziecko, potrzeba całej wioski.”

  To przysłowie, które usłyszałam na wtorkowym wykładzie, skłoniło mnie do głębszej refleksji. Choć odnosi się przede wszystkim do wychowania, można je również odnieść do edukacji. Wiedza nie jest przekazywana wyłącznie przez nauczycieli – uczymy się od siebie nawzajem w różnych sytuacjach życiowych. Nauka to proces, który zachodzi w całej społeczności, nie tylko w szkolnej ławce. Dzieci zdobywają wiedzę nie tylko w szkole, ale także w domu, wśród rówieśników, rodziny czy przypadkowo napotkanych osób. Każde doświadczenie, rozmowa czy obserwacja mogą stać się okazją do nauki. Dlatego tak ważne jest, by otaczać się ludźmi, którzy inspirują i rozwijają, a także tworzyć środowiska sprzyjające zdobywaniu nowych umiejętności. Coraz częściej mówi się o społecznościach uczących się, czyli grupach, w których ludzie dzielą się wiedzą i wspierają nawzajem w rozwoju. Zastanawiałam się, dlaczego nauka w grupie jest bardziej efektywna niż samodzielne zdobywanie wiedzy. Czemu łatwiej zapamięt...